Czy informacja wpływa na zachowania? Oczywiście tak!

Może się wydawać, że samo podanie informacji jest złym lub słabym bodźcem, aby wywołać zmianę. Nic bardziej mylnego. Możliwe jest takie zaprojektowanie mechanizmu sprzężenia zwrotnego, który ułatwia zmianę naszych zachowań na bardziej ekologiczne. Dokładnie taki mechanizm wykorzystuje licznik Amphiro, który pokazuje zużycie wody i energii podczas kąpieli prysznicowej.

Czy informacja wpływa na zachowania

Źródło: https://www.amphiro.com/



Dzięki niemu użytkownik ma dostęp do informacji, które uświadamiają mu, ile wody i energii zużywa podczas kąpieli. Pomaga to świadomie oszczędzać energię i przyczyniać się do poprawy środowiska naturalnego – bez uciążliwych zakazów czy odgórnych ograniczeń i limitów zużycia. Twórcy licznika deklarują, że przebadali ponad 3000 gospodarstw domowych i ponad 400 000 kąpieli prysznicowych. Pozwoliło to opracować mechanizm, który dzięki real-time feedback wspiera standardy społeczne oraz uwzględnia dające radość mechanizmy rywalizacyjne.

Licznik Amphiro działa analogicznie, jak hotelowa kartka z prośbą o to, by zostawić ręcznik na podłodze, jeśli ma on zostać wymieniony na czysty – lub powiesić go na wieszaku, jeśli będzie nadal używany i nie wymaga prania. Goście hotelowi chętnie stosują się do tej prośby mimo, że nie dostają żadnej fizycznej nagrody za zachowania wspierające dbanie o środowisko naturalne. Badanie Nature Energy wskazuje, że goście hotelowi naprawdę są w ten sposób gotowi zachowywać się w sposób, który pomaga dbać o nasz ekosystem, mimo, że nie otrzymują za to żadnych finansowych nagród w postaci wypłaty zaoszczędzonych środków lub mniejszego rachunku.

W przypadku tego typu zachowań mechanizmem odpowiedzialnym za zmianę zachowań jest torowanie. Torowanie (z ang. priming, to prime – poprzedzać, uprzedzać, przygotowywać) polega na zwiększeniu prawdopodobieństwa wykorzystania jakieś kategorii poznawczej w procesach myślowych wskutek ekspozycji bodźca z tej kategorii, powiązanego semantycznie lub afektywnie. Bodźcem jest w tym przypadku zmieniające się zużycie wody ukazane w postaci wskaźników widocznych na liczniku – ich obecność dobitnie komunikuje bezpośredni wpływ, jaki ma nasze zachowanie na ilość zużytej lub zaoszczędzonej wody, która świadczy o tym, jak bardzo jesteśmy pro- lub anty-ekologiczni, nakłaniając w ten sposób do oszczędniejszego zużywania tego cennego dobra.

Peter Drucker miał rację mówiąc: „What’s measured, getsmanaged”, ta maksyma dotyczy i biznesu, i naszego zwykłego codziennego życia.

Torowanie to jeden z wielu mechanizmów stojących za heurystykami, dzięki którym możemy projektować architekturę wyboru. Będzie też o karach, które zwalniają z przyzwoitości, wygodnictwie, dostępności, przenoszeniu emocji na mechanizmy zakupowe. Zapraszam na warsztat Architektura Wyboru – jak zaprojektować skuteczną zmianę.



Dodaj nowy komentarz



* * *
Poprzedni wpis Następny wpis